Hoe wij het hebben ervaren…

6 januari 2023 - Internationale luchthaven Soekarno-Hatta, Indonesië

Dat was het dan…. Ons laatste bericht uit Indonesië.

Drie week Indonesië met als vertrekpunt Padang, Sumatra.

Sip was uitgegaan van de route die door een reisorganisatie werd aangeboden. Niet erg realistisch bleek al snel. De reisorganisatie maakt gebruik van eigen busjes met chauffeur, en wij moeten gebruik maken van openbaar vervoer die niet altijd op het tijdstip rijdt wanneer wij dat graag willen. Soms meer dan 10 uur in een bus, en zonder stop, zagen we beiden niet zitten. We hebben nog gekeken of een binnenlandse vlucht een optie was om een stuk af te snijden, maar deze vluchten gaan altijd via Jakarta, en dat vonden we beiden waanzin. “Ja Sip, je had het met je Indonesië ervaring kunnen weten.”

Ook al hebben we onze voorgenomen route niet genomen, we hebben ons ontzettend goed vermaakt, veel dingen gezien en ontzettend veel indrukken opgedaan. Indonesië blijft voor ons beiden een geweldig land om te bezoeken. Ondanks de soms hoge temperaturen, hoge luchtvochtigheid, de erbarmelijke vormen van vervoer, vaak smerige onderkomens, geen trottoirs of alleen maar hier en daar een tegel en voor de rest gaten, het verschrikkelijke drukke verkeer, de enorme uitstoot van uitlaatgassen van met name de vele vele scooters en motoren, de enorme hoeveelheden plastic langs de weg, de zeer verontreinigde rivieren,  plassen en poepen in een gat in de grond, geen toilet papier, lakens die wel zijn gewassen maar vol vlekken zitten, douche ruimte waar je door de schimmel slechts af en toe nog een tegel ziet, wormpjes achter de wc pot, kakkerlakken in het toilet, etc etc.

De ontzettend vriendelijke en gastvrije bevolking, de prachtige natuur en cultuur maken al deze “ellende” meer dan goed. Dan heb je het overigens wel over de steden, dorpen en wijken waar weinig of geen toeristen komen. In de niet toeristische gebieden begroet of glimlach je naar iemand en je krijgt een big smile terug. Daar waar veel toeristen komen, komen ze je glimlachend tegemoet, en willen ze meestal wat van je. Erg begrijpelijk, maar kan na een paar dagen behoorlijk irritant worden, maar het hoort erbij.

Tanja heeft er in elk geval een aantal Facebook vrienden bij. Haar whatsapp loopt vol met met foto’s en filmpjes van het gezin waar we oud en nieuw hebben gevierd. Alle filmpjes worden onder de Indonesische familie, vrienden en kennissen verspreid en gedeeld.

Dus lieve lezers…. Erg leuk dat jullie onze avonturen allemaal hebben gevolgd. Wij hebben genoten en we hopen dat jullie dat ook hebben gedaan van onze verhalen, foto’s en filmpjes. Het blijft onmogelijk datgene over brengen wat wij voelen, ruiken, proeven en de sfeer zoals wij die ervaren hebben.

Morgen om 14:30 (plaatselijke tijd) stappen wij in het vliegtuig en hopen zondag morgen om 6:55 weer voet op Nederlandse bodem te zetten. Midden in de nacht een tussenstop van vijf uur in Hongkong 🤨🤨🤨🤨🤨

Terima kasih, dan sampai jumpa di Belanda

1. Ruty:
    6 januari 2023
    Bedankt en tot ziens in Nederland.
  2. Titia:
    6 januari 2023
    Fantastisch wat jullie met zijn tweeën gedaan hebben , echt genieten van al jullie foto's verhalen en videos. Goede terugvlucht en tot snel.❤
  3. Jannie:
    6 januari 2023
    Bedankt voor de gezellige foto's. Jammer voor jullie dat het weer voorbij is maar fijn dat jullie deze kant weer op komen. Goede terugreis en fijne vlucht gewenst.
  4. Rita Timmer:
    6 januari 2023
    Enorm bedankt voor alle reis verhalen, alsof ik er bij was....haha. Moet trouwens niet denken aan wormpjes en kakkelakken achter de wc pot...griezels! Mooie herinneringen hebben jullie weer gemaakt en ik kijk uit naar jou verhalen Tanja, straks op school 😊 Goede reis en vlucht terug en geniet nog even van alles nu!
  5. Patricia:
    6 januari 2023
    Bedankt voor dit laatste reisverslag van jullie geweldige reis samen. Heb elk verslag, foto's en filmpjes met plezier gelezen en bekeken. Een hele goede vlucht terug naar Nederland morgen ✈️ geniet nog van de laatste uurtjes.
  6. Menny:
    6 januari 2023
    Drie week, wat zijn ze voorbij gevlogen. Bedankt dat ik op afstand mee heb mogen maken. een geweldige ervaring. alles mooi verwoord en in beeld gebracht. Een goede en veilige terug reis.
  7. Anja:
    6 januari 2023
    Geweldig om mee te lezen , fijne terugreis gewenst.
  8. Cora:
    6 januari 2023
    Bedankt voor de mooie verslagen en de vele foto's en filmpjes. Echt van genoten! Een hele goede en veilige terugreis gewenst!!
  9. Siefie:
    6 januari 2023
    Wens jullie aangename thuisreis en tot ziens.
  10. Elliz:
    6 januari 2023
    Nogmaals , leuk om met jullie meegereisd te hebben, met mooie foto’s en prachtig verslag. Goed terugreis en zondag weer welkom in Nederland 😉
  11. Hugo:
    6 januari 2023
    Goede terugreis naar het land waar de tuintjes aangeharkt zijn!
  12. Luc:
    8 januari 2023
    Goede reis terug en bedankt voor de mooie verhalen en fantastische foto’s.