Oma en de jaarwisseling

1 januari 2023 - Payakumbuh, Indonesië

We hebben deze laatste dag van het jaar veel meegemaakt, en dus zal het verhaal wel weer lang worden. Dus ga er maar even voor zitten…..

Welkom bij de familie…….

En wat voor familie… De eigenaar van ons huisje aan het meer brengt ons samen met een vriend naar de familie…. Zo’n drie uur rijden, voor omgerekend wel €24. Bij aankomst horen we Ria roepen en lachen. De hele buurt wordt op de hoogte gebracht van onze komst. We worden ontvangen in het huis van de schoonmoeder van Ria. Een ontzettend hartelijke vrouw die direct met drinken, eigen gebakken koekjes en pinda’s aan komt dragen. Even later komen ook haar schoonzus en nichtje aan. Het nichtje spreekt redelijk Engels, en dus kan er enigszins met elkaar worden gecommuniceerd.

Na een half uurtje wordt ons gevraagd wat we willen doen. Ja weten wij veel…. Zij weten wel wat we zouden kunnen gaan doen. We worden verzocht in de auto in te stappen. Eigenlijk wilde ze liever dat Sip achter het stuur zou plaatsnemen, maar dat leek hem geen goed idee. Alhoewel toen we eenmaal reden kregen we wel onze twijfels over haar rijvaardigheden. Gelukkig reed ze erg langzaam en zou de klap wat minder groot zijn als we toch op een tegenligger zouden knallen.

Eerst nog even bij de moeder van haar schoonzus langs. Tenslotte moet zij ook nog even op de foto met die blanken uit Nederland. Wat een lief mensje. Als we het over haar hebben, hebben we het steeds over oma, maar ze blijkt drie jaar jonger te zijn als Sip. Samen op de bank weer aan de lekkere  dingen en weer wat te drinken. Sip bij de hand en een hand bij Tanja op haar schoot.

Na een half uurtje toch maar samen in de auto, Ria dochter schoonzus en dochter en wij beiden, naar een prachtig kasteel met veel houtsnijwerk zo’n 45 minuten rijden. En uiteraard de “verplichte” foto sessies.

Op naar de volgende locatie, een restaurant om iets te drinken, en vervolgens weer naar oma. Na wat gedronken te hebben weer de auto in. Oma wilde ons mee nemen naar een bruiloft. Helemaal geweldig natuurlijk. Dus weer in de auto met zijn zessen en de kleine meid Hanna bij Sip op schoot (inmiddels al dikke vrienden).

Een grote witte tent met muziek die vanaf een aantal kilometers al te horen is en die eenmaal binnen alle ingewanden doet trillen. Praten met elkaar is onmogelijk. Het gastenboek tekenen en vervolgens via de eetkraam naar een tafeltje. Het bruidspaar komt later wel. Een bord vol, die door oma ongevraagd steeds maar weer wordt aangevuld. Heerlijk….

Vervolgens in optocht naar het bruidspaar. Het bruidspaar staat op een bordes en wil (verplicht nummertje?) met iedereen op de foto. Dus ook wij moeten er aan geloven. De bruid ziet er wel heel erg vermoeid uit. Later horen we dat de kroon die ze opheeft enkele kilo’s zwaar is.

En dan de dansvloer op. Tanja haar ding. Het zweet druipt van haar gezicht bij deze temperaturen. Ook oma danst als een jonge meid. Sip heeft geen tijd🤔, hij moet foto’s en filmpjes maken. Na een uur druipen we weer af en gaan terug naar huis.

Oudejaarsavond

Wat gaan we doen vanavond. We hadden namelijk gehoord dat ze in Sumatra geen aandacht besteden aan de jaarswisseling. Gelukkig blijkt de familie samen met de buren er wel iets aan te doen. Een aantal vrouwen is vis aan het koken. Na dat ze gekookt zijn, worden ze op de BBQ geroosterd, en constant ingevet met een gekruide olie.

De tafel wordt gedekt. Dat wil zeggen op de grond wordt plastic en karton uitgespreid en daar bovenop een bijna vier meter lang bananenblad. Een andere tante begint over de hele lengte rijst te verdelen en vervolgens wordt de geroosterde vis over de lengte verdeeld. AAN TAFEL !!!!!!!!

Oftewel in kleermakerszit rondom het bananenblad. Waar is het bestek?? Je hebt toch handen! En ja hoor met één hand van rijst, vis en groente een balletje maken en vervolgens zonder dat de helft op de grond valt naar binnen werken. De vis is heerlijk, alleen zit er bij de eerste hap al een dikke graat bij Tanja tussen de tanden, die ze met haar linker hand eruit probeert te trekken. Linker, foeiii, met deze hand doet de moslim iets anders mee….

Een jaarswisseling om nooit te vergeten!!

wordt vervolgd

1. Patricia:
    1 januari 2023
    Wat weer een mooie belevenissen hebben jullie mee gemaakt. Dit is echt een vakantie om nooit meer te vergeten. Nog 1 week te gaan en zie al uit naar de verhalen en foto's/video's die nog gaan komen.
  2. Karolien:
    1 januari 2023
    Wauw mooie ervaring weer.
  3. Menny:
    1 januari 2023
    Geweldig, en weer heel mooi verwoord en vast gelegd.
  4. Harrie Boer:
    1 januari 2023
    Super dat jullie het zo leuk hebben
  5. Titia:
    1 januari 2023
    Wat een mooie belevenis weer.
  6. Marga:
    In 1 woord..* fantastisch*
  7. Anja:
    Geweldig 🥰
  8. Cora:
    2 januari 2023
    Prachtig ervaring...wie beleefd dit nou....mooi Nieuw Jaar voor beiden!
  9. Cora:
    2 januari 2023
    Super mooi verhaal weer en wat een prachtige belevenissen!